Libertatea

                  Sensul Libertăţii este ceva ce n-a fost încă înţeles de Umanitate. Cu privire la conceptul de Libertate, expus întotdeauna într-un mod mai mult sau mai puţin greşit, s-au comis erori foarte grave. Desigur, se luptă din cauza unui cuvânt, se trag concluzii absurde, se comit abuzuri de tot felul şi se varsă sânge pe câmpurile de luptă. Cuvântul Libertate este fascinant, le place tuturor, totuşi, nu există o adevărată înţelegere a acestuia, există o confuzie legată de acest cuvânt. Nu este posibil să găseşti o duzină de persoane care să definească cuvântul Libertate în aceeaşi formă şi în acelaşi mod. Termenul de Libertate nu ar putea fi în nici un caz comprehensibil pentru raţionalismul subiectiv. Fiecare are în privinţa acestui termen idei diferite: opinii subiective ale oamenilor lipsiţi de orice realitate obiectivă.

Când se pune în discuţie chestiunea Libertăţii, în fiecare minte există incoerenţă, ambiguitate, neconcordanţă. Sunt sigur că nici măcar domnul Immanuel Kant, autorul „Criticii Raţiunii Pure” şi al „Criticii Raţiunii Practice”, nu a analizat niciodată acest cuvânt pentru a-i da sensul exact. Libertate, frumos cuvânt, minunat termen; câte crime s-au comis în numele său! Indiscutabil, termenul Libertate a hipnotizat mulţimile; munţii şi văile, râurile şi mările s-au pătat cu sânge sub vraja acestui cuvânt magic… Câte drapele, cât sânge şi câţi eroi s-au succedat de-a lungul Istoriei, de fiecare dată când pe tapetul vieţii s-a pus problema Libertăţii. Din nefericire, după orice independenţă obţinută cu un preţ atât de ridicat, sclavia continuă în interiorul fiecărei persoane.

Cine e liber? Cine a obţinut faimoasa libertate? Câţi s-au emancipat? Vai, vai, vai! Adolescentul râvneşte libertate; pare de necrezut că de multe ori, având hrană, ocrotire şi adăpost, vrea să fugă din casa părintească în căutarea libertăţii. Pare nepotrivit faptul ca tinerelul care are totul acasă, să vrea să evadeze, să fugă, să se îndepărteze de căminul lui, fascinat de termenul libertate. Este ciudat ca, dispunând de tot fel de comodităţi într-un cămin fericit, să vrei să pierzi ceea ce ai, pentru a călători pe acele meleaguri ale lumii, cufundându-te în suferinţă. Faptul ca nenorocitul, paria al vieţii, cerşetorul să-şi dorească într-adevăr să se îndepărteze de cocioabă, de colibă, cu scopul de a obţine vreo îmbunătăţire, este corect; dar ca fiul de bani gata, odorul mamei, să caute să evadeze, să fugă, se dovedeşte a fi nepotrivit şi chiar absurd; totuşi, aşa se întâmplă; cuvântul libertate fascinează, vrăjeşte, chiar dacă nimeni nu ştie să-l definească în mod precis. Faptul că domnişoara vrea să aibă libertate, că îşi doreşte să-şi schimbe casa, că vrea să se căsătorească pentru a scăpa de căminul părintesc şi să ducă o viaţă mai bună, este în parte logic, căci ea are dreptul de a fi mamă; totuşi, o dată ajunsă soţie, îşi dă seama că nu este liberă şi că trebuie să continue, cu resemnare, să poarte lanţurile sclaviei.

Funcţionarul, obosit de atâtea norme, vrea să se vadă liber şi dacă reuşeşte să devină independent, se găseşte în faţa problemei de a continua să fie sclavul propriilor sale interese şi preocupări. Cu siguranţă, de fiecare dată când luptăm pentru Libertate, ne trezim decepţionaţi, în ciuda victoriilor. Atâta sânge vărsat inutil în numele Libertăţii şi, cu toate acestea, continuăm să fim proprii noştri sclavi şi ai celorlalţi. Oamenii se ceartă pentru cuvinte pe care nu le înţeleg niciodată, chiar dacă dicţionarele le explică gramatical.

Libertatea este ceva ce trebuie să găsim în noi înşine.

                Nimeni n-o poate obţine în afara lui însuşi. „A încăleca aerul” este o expresie orientală care simbolizează sensul autenticei Libertăţi. Nimeni nu ar putea în realitate să experimenteze Libertatea atâta vreme cât conştiinţa sa continuă să fie îmbuteliată în sinele însuşi, în eul însuşi. A pricepe acest eu însumi, propria-mi persoană, ceea ce sunt eu, este urgent atunci când vrem în mod foarte sincer să obţinem libertatea. În nici un chip nu am putea distruge cătuşele sclaviei, fără să fi înţeles în prealabil toată această chestiune „a mea”, tot ceea ce priveşte eul, eul însuşi.

În ce constă sclavia? Ce anume ne ţine sclavi? Care sunt piedicile? Asta e ceea ce trebuie să descoperim. Bogaţi şi săraci, credincioşi şi necredincioşi, cu toţii sunt în mod serios prizonieri, chiar dacă se consideră liberi. Atâta timp cât conştiinţa, esenţa, ceea ce avem mai demn şi mai decent în interiorul nostru, va continua să fie îmbuteliată în sinele însuşi, în eul însuşi, în poftele şi temerile mele, în dorinţele şi pasiunile mele, în preocupările şi violenţele mele, în defectele mele psihologice, ne vom afla în închisoare sigură. Sensul Libertăţii poate fi înţeles în mod integral doar atunci când au fost distruse cătuşele propriei noastre închisori psihologice.

Câtă vreme „eul însuşi” va exista, conştiinţa va fi în închisoare; a evada din închisoare este posibil doar prin intermediul anihilării budiste, dizolvând eul, reducându-l la cenuşă, la praf cosmic. Conştiinţa liberă, lipsită de eu, în absenţa absolută a eului însuşi, fără dorinţe, fără pasiuni, fără pofte sau temeri, experimentează în formă directă adevărata Libertate. Orice concept despre Libertate nu este libertatea. Opiniile pe care ni le formăm despre Libertate sunt foarte departe de Realitate. Ideile pe care ni le creăm pe tema Libertăţii, nu au nimic de-a face cu autentica Libertate. Libertatea este ceva ce trebuie să experimentăm în mod direct, iar acest lucru este posibil numai murind psihologic, dizolvând eul, terminând pentru totdeauna cu eul însuşi. Nu serveşte la nimic să visăm la Libertate, dacă oricum continuăm să fim sclavi. Mai bine să ne vedem pe noi înşine aşa cum suntem, să observăm cu atenţie toate aceste cătuşe ale sclaviei ce ne menţin în închisoare sigură. Autocunoscându-ne, văzând ce suntem la nivel interior, vom descoperi poarta autenticei Libertăţi.

Samael Aun Veor

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în spirituality. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s